Wielkie dzieła w wielkich muzeach



Zakres

IV etap edukacyjny



Przedmiot

Historia sztuki



Wymagania szczegółowe:

(1.7) wiąże dzieło z miejscem, w którym się̨ znajduje (muzea, galerie, kościoły, miasta);



Temat lekcji:

Wielkie dzieła w wielkich muzeach



Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.



Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna muzea na w Europie,

  • wymienia dzieła wielkich artystów europejskich,

  • zna miasta, w których znajdują się dzieła sztuki i muzea


umiejętności – uczeń:

  • wskazuje muzea na mapie,

  • potrafi przyporządkować muzeum do dzieła sztuki,

  • rozpoznaje wskazane dzieła.


postawy:

  • kształtowanie szacunku dla dorobku dziedzictwa narodowego,

  • wdrażanie uczestnictwa w kulturze wysokiej.



Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)



Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa



Środki dydaktyczne,

animacja ze zdjęć na temat wybranych wielkich muzeów i galerii w Europie.

w tym zasoby multimedialne:



Przebieg lekcji

Uczniowie znają już wszystkie dzieła z wcześniejszych zajęć, lekcja może być doskonałą formą uporządkowania wiedzy przed egzaminem maturalnym

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Uczniowie opowiadają, w jakich byli muzeach, przywołują zapamiętane z wizyty w muzeum dzieła, wymieniają się wrażeniami.

  3. Uczniowie przypominają, jakie to były rodzaje muzeów, jakie jeszcze rodzaje znają.

  4. Nauczyciel wyświetla zdjęcia muzeów: Luwr w Paryżu, Rijksmuseum w Amsterdamie, Musée d'Orsay w Paryżu, National Gallery w Londynie, Stara Pinakoteka w Monachium.


faza realizacyjna:

(30 min.)


  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, które zostaną wypełnione podczas prezentacji zasobu.

  2. Nauczyciel korzysta z mapy interaktywnej z lokalizacją największych muzeów i możliwością̨ przyporządkowania dzieł do poszczególnych muzeów.

  3. Uczniowie podają właściwe rozwiązania, w przypadku złej lokalizacji nauczyciel naprowadza uczniów, którzy w tym samym czasie uzupełniają karty pracy.

  4. Podczas wykonywania ćwiczenia uczniowie mogą wprowadzić komentarz w postaci rozpoznania kierunku, wymienienia istotnych cech obrazu.


faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Uczniowie, bez patrzenia w notatki rozwiązują ponownie ćwiczenie interaktywne na mapie w celu utrwalenia wiadomości.

  2. Praca domowa: Odszukaj inne dzieła znajdujące się w muzeach podanych w karcie pracy i uzupełnij tak, aby w każdym muzeum znalazły się cztery. Dodatkowo w karcie zostało zamieszczone Muzeum Narodowe w Warszawie. Wejdź na stronę internetową naszego muzeum i wypisz cztery dzieł z jego zasobów.





Karta pracy do lekcji

Wielkie dzieła w wielkich muzeach

zalacznik1.jpg

Wypełniona karta pracy:

zalacznik2.jpg

image001.png
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.