Kamienie milowe w architekturze nowożytnej



Zakres

IV etap edukacyjny



Przedmiot

Historia sztuki



Wymagania szczegółowe:

(1.3) rozpoznaje dzieła różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych, potrafi umiejscowić́ je w czasie i w przestrzeni geograficznej;



Temat lekcji:

Kamienie milowe w architekturze nowożytnej



Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.



Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna słynne budowle nowożytne,

  • wymienia nazwiska architektów tworzących w renesansie, baroku, klasycyzmie.


umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać cechy budowli wskazanych budowli,

  • przyporządkowuje nazwisko architekta do wskazanej budowli nowożytnej,

  • potrafi wskazać państwo i miasto, w którym znajduje się dany obiekt,

  • wyjaśnia znaczenie danych obiektów dla architektury.


postawy:

  • kształtowanie szacunku dla dorobku dziedzictwa narodowego,

  • wdrażanie do rozumienia zjawisk i rozwiązań stosowanych w sztuce.



Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)



Forma pracy:

zbiorowa, grupowa



Środki dydaktyczne,

książki do pracy w grupach na temat budowli: Santa Maria Novella i Ospedale degli Innocenti we Florencji, Tempietto w Rzymie, Villa Rotonda k. Vincenzy; Ratusz w Antwerpii, zamek Chambord; Santa Maria della Salute w Wenecji, San Carlo Alle Quattro Fontane w Rzymie, kościół des Invalides w Paryżu, Zwinger w Dreźnie; Kościół św. Genowefy w Paryżu, Kościół św. Aleksandra i Pałac na Wodzie – Łazienki w Warszawie;

dowolny słownik pojęć plastycznych lub słownik architektury

w tym zasoby multimedialne:

interaktywne narzędzie do umiejscowienia dzieł na mapie geograficznej (państwo, miasto).

schemat w postaci linii czasu z podziałem sztuki na style architektoniczne w okresie nowożytnym



Przebieg lekcji


faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Uczniowie na polecenie nauczyciela przypominają o cechach architektury starożytne. Wymieniają detale architektoniczne, podają przykłady budowli, założenia planów.

  3. Nauczyciel informuje o dziedzictwie starożytności – nawiązaniu do antyku w kulturze nowożytnej

  4. Nauczyciel prezentuje schemat w postaci linii czasu z podziałem sztuki na style architektoniczne w okresie nowożytnym.

faza realizacyjna:

(30 min.)


  1. Nauczyciel dzieli klasę na 8 grup. Każdej grup otrzymuje materiały źródłowe: książki z tekstami oraz zdjęciami i planami budowli nowożytnych.

  2. Przydział zadań dla grup:

    1. grupa 1 - budowle renesansowe okresu quattrocenta: Santa Maria Novella i Ospedale degli Innocenti we Florencji,

    2. grupa 2 – budowle dojrzałego renesansu: Tempietto w Rzymie, Villa Rotonda k. Vincenzy,

    3. grupa 3 – budowle manierystyczne: Ratusz w Antwerpii, zamek Chambord

    4. grupa 4 – budowle barokowe we Włoszech: Santa Maria della Salute w Wenecji, San Carlo Alle Quattro Fontane w Rzymie,

    5. grupa 5 – architektura barokowa we Francji: kościół des Invalides w Paryżu

    6. grupa 6 – architektura rokoka: Zwinger w Dreźnie’

    7. grupa 7 – architektura neoklasycyzmu we Francji: Kościół św. Genowefy w Paryżu,

    8. grupa 8- neoklasycyzm w Warszawie: Kościół św. Aleksandra i Pałac na Wodzie – Łazienki w Warszawie

  3. Wszystkie grupy otrzymują zestawy pytań według załącznika. Po wyznaczonym czasie grupy prezentują swoje odpowiedzi. Podczas pracy nauczyciel wspomaga uczniów.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Nauczyciel podsumowuje prace w grupach – wystawia oceny wyrażone stopniem.

  2. Uczniowie utrwalają materiał stosując interaktywne narzędzie do umiejscowienia dzieł na mapie geograficznej (państwo, miasto).





załącznik do lekcji:

Kamienie milowe w architekturze nowożytnej



Polecenia dla grup:





Grupa 1

  1. Scharakteryzuj fasadę kościoła Santa Maria Novella – omów dekoracje architektoniczną i wskaż nawiązania do sztuki bizantyjskiej.

  2. Omów bryłę Ospedale degli Innocenti we Florencji Brunelleschiego oraz dekorację fasady.





Grupa 2

  1. Scharakteryzuj plan Tempietta w Rzymie, zastosowane rozwiązania architektoniczne; znajdź nawiązania do architektury starożytnej.

  2. Scharakteryzuj, bryłę i dekorację Villi Rotondy k. Vincenzy. Wskaż cechy stylu palladiańskiego.





Grupa 3

  1. Omów dekorację architektoniczną ratusza w Antwerpii. Skorzystaj ze słownika (ornament okuciowy)

  2. Opisz założenie planu zamku w Chambord, wskaż nawiązania do założeń średniowiecznych.







Grupa 4

  1. Opisz cechy bryły i planu kościoła Santa Maria della Salute w Wenecji

  2. Scharakteryzuj plan oraz dekorację fasady kościoła San Carlo Alle Quattro Fontane w Rzymie.





Grupa 5

  1. Omów dekorację i rozwiązania architektoniczne kościoła des Invalides w Paryżu

  2. Scharakteryzuj położenie kościoła na tle całego obiektu des Invalides.





Grupa 6

  1. Omów założenie, plan obiektu i jego bryłę

  2. Scharakteryzuj rozmieszczenie pawilonów i przedstaw ich dekorację.





Grupa 7

  1. Omów plan Kościoła św. Genowefy w Paryżu

  2. Opisz dekorację architektoniczną i wskaż nawiązania do architektury starożytnej.





Grupa 8

  1. Omów bryłę kościoła św. Aleksandra w Warszawie – wskaż nawiązania do Panteonu w Rzymie

  2. Opisz założenie i dekorację bryły Pałacu na wodzie w warszawskich Łazienkach



image001.png
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.