Scenariusz lekcji "Prędkość"

Fizyka, III etap edukacyjny

Temat : Prędkość.

Treści kształcenia

Fizyka, III etap edukacyjny, 9.2: uczeń wyznacza prędkość przemieszczania się (np. w czasie marszu, biegu, pływania, jazdy rowerem) za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu.
Dodatkowe wymagania szczegółowe Podstawy programowej, które można realizować przy pomocy danego pakietu zasobów:
Fizyka, III etap edukacyjny, 8.1: uczeń opisuje przebieg i wynik przeprowadzanego doświadczenia, wyjaśnia rolę użytych przyrządów, wykonuje schematyczny rysunek obrazujący układ doświadczalny.

Cele zoperacjonalizowane

Uczeń definiuje pojęcie prędkości;
wie, od czego zależy wartość prędkości i jak ją obliczyć.

Nabywane umiejętności

Uczeń umie wyznaczyć wartość prędkości za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu;
potrafi rozwiązywać zadania i problemy dotyczące prędkości przemieszczania się ciał.

Kompetencje kluczowe

Etapy lekcji

  • Wstęp
  • Zapoznanie uczniów z tematem oraz celem lekcji.
    Przypomnienie wiadomości na temat ruchu jednostajnego, prędkości, wyznaczania masy, czasu i za ich pośrednictwem prędkości.
  • Przebieg zajęć
  • Podsumowanie lekcji
  • Chętni uczniowie mogą przygotować animację przedstawiającą wyznaczanie prędkości

    Środki dydaktyczne

    Metody nauczania

    Formy pracy

    ZAŁĄCZNIKI DO SCENARIUSZA

    ZAŁĄCZNIK NR 1 – INSTRUKCJA PRZEPROWADZENIA DOŚWIADCZENIA

    WYZNACZANIE PRZEMIESZCZANIA SIĘ ZA POŚREDNICTWEM POMIARU ODLEGŁOŚCI I CZASU KARTA PRACY

    Wyznaczanie szybkości przemieszczania się w czasie marszu (marszobiegu) po bieżni boiska szkolnego za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu.

    Zestaw przyrządów i materiałów:
    - taśma miernicza, wyznaczenie odległości za pomocą kroków,
    - stoper – np. w komórce.

    Doświadczenie:

    Przebieg:

    1) Podziel trasę na kilka odcinków o jednakowej długości.
    2) Zmierz czas przejścia każdego z odcinków - np. każdy uczeń z grupy mierzy czas.
    3) Wyniki wpisz do tabeli.


    Lp.

    Droga s [m]

    t1 (s)

    t2 (s)

    t3 (s)

    t (s)

    s/t [m/s]

     

    1.

     

     

     

     

     

     

     

    2.

     

     

     

     

     

     

     

    3.

     

     

     

     

     

     

     

    4.

     

     

     

     

     

     

     

    5.

     

     

     

     

     

     

     

    t = (t1+t2+t3)/3

    Analiza wyników doświadczenia

    Czy przebyta droga jest wprost proporcjonalna do czasu? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

    Zapisz spostrzeżenia, uwagi z wykonanego doświadczenia. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

    Na kartce w kratkę wykonaj wykres zależności s(t).

    Dokładność pomiaru: - drogi ……………………………… - czasu ………………………………

    Polecenie:

    Na kartce w kratkę wykonaj szkic drogi z domu do szkoły. Oszacuj długość pokonywanych odcinków trasy. Zmierz czas przebycia odcinków trasy. Oblicz wartość średniej prędkości na trasie dom-szkoła.